Wet maatschappelijke ondersteuning
Het keukentafel gesprek
Het keukentafelgesprek is een persoonlijk gesprek. Je voert het gesprek met een Wmo-consulent van de gemeente. Je hebt namelijk een ondersteuning (voorzieningen) aangevraagd bij de gemeente. Omdat je zo lang mogelijk thuis wilt blijven wonen. En omdat je wilt mee blijven doen in de samenleving. Daardoor zal de gemeente contact met je opnemen. Zodat je een afspraak kunt maken met de Wmo-consult voor een keukentafelgesprek.
Het kan ook zijn dat de gemeente uit zichzelf contact met je opneemt. Bijvoorbeeld omdat iemand een melding heeft gedaan voor jou (zoals een naaste, of de huisarts). Of omdat je indicatie binnenkort verloopt. En de gemeente graag een herindicatie wil doen.
Tijdens het keukentafelgesprek bespreek je samen met een Wmo-consulent de volgende onderwerpen: je persoonlijke situatie, je ondersteuningsvraag en wat oplossingen zouden kunnen zijn. Jij mag zeggen waar je behoefte aan hebt. Daarom is het belangrijk dat je het gesprek goed voorbereidt. Maak hiervoor gebruik van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Of zorg ervoor dat ook een naaste het gesprek bijwoont.
Tips voor het keukentafelgesprek
Hoe bereid je het keukentafelgesprek voor?
De brochure “Voorbereiden op het keukentafelgesprek” is voor kinderen, partners, verwanten, vrijwilligers die mantelzorg
Brochure “Handig om te weten en om niet te vergeten”
De brochure ‘Handig om te weten en om niet te vergeten bij het keukentafelgesprek’ is een praktisch hulpmiddel bij het keukentafelgesprek. Hierin wordt op eenvoudige wijze uitgelegd wat het keukengesprek is en hoe het verloopt.
Tevens helpt het stap voor stap bij de voorbereiding op dat gesprek. Bijvoorbeeld: heb je aan alle belangrijke punten gedacht? De gebruiker vindt ook tips voor het gesprek zelf, bijvoorbeeld hoe voer je het gesprek en hoe blijf je aan zet? En er zijn tips voor na het gesprek: hoe ga je om met het verslag en een eventueel vervolg?
Daarnaast helpt de brochure ook bij het opstellen van het persoonlijk plan. Wat is een persoonlijk plan, hoe kun je dit gebruiken om het keukentafelgesprek voor te bereiden en hoe stel je eigen stappenplan samen?
De brochure is een gezamenlijk product van het Huis voor de Zorg en de netwerkorganisaties FGL, Provinciaal Platform GGz & OGGz Zorgvragers Limburg, PAZ, PML en SOL.
Link naar brochure “Handig om te weten en om niet te vergeten”
App Keukentafelgesprek
De app Keukentafelgesprek is beschikbaar voor smartphones én tablets! De app helpt je met je voorbereiding op het keukentafelgesprek.
De app Keukentafelgesprek bevat veel praktische informatie en tips. Daarnaast is het een hulpmiddel bij het maken van een (digitaal) persoonlijk plan. Handig om bij de hand te hebben vóór, tijdens en ná het keukentafelgesprek.
Download de app op je tablet of telefoon: in de Google Play Store (voor Android tablets en telefoons) en in de AppStore (voor iPad en iPhone).
Wat is een cliëntondersteuner?
Een cliëntondersteuner helpt mensen met een beperking en hun familie. Bijvoorbeeld bij het regelen van de juiste ondersteuning, het aanvragen van zorg of het regelen van een persoonsgebonden budget (pgb).
Bel of mail onze onafhankelijke cliëntondersteuners:
0900 – 243 81 81 of clientondersteuner@zorgbelang-brabant.nl (ook voor Zeeland).
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur.
Brochure “Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag”
Brochure “Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag” is een hulpmiddel waarmee je sterker kunt staan in het gesprek met de Wmo-consulent van je gemeente.
Hulpmiddelen of woningaanpassingen zijn voor mensen met een complexe hulpvraag essentieel om zo goed en zelfstandig mogelijk te kunnen meedoen. Ieder(in) heeft – samen met de Dwarslaesie organisatie Nederland, spierziekten Nederland, de vereniging voor revalidatieartsen en VNG – een brochure ontwikkeld met tips en adviezen voor iedereen die bij het aanvraagproces is betrokken.
Tips en advies
De brochure bevat tips en adviezen voor de aanvrager, Wmo-consulent en (revalidatie)artsen en behandelaren. De brochure kan lokaal een goede basis zijn om met gemeente, pg-organisaties en betrokken (revalidatie)artsen in gesprek te gaan over de verbetering van de uitvoering.
Maatwerk
Het toewijzen van een hulpmiddel of woningaanpassing is maatwerk. Soms is haast geboden. De huidige uitvoeringspraktijk en procedures zijn hier niet altijd op berekend. Snel en goed contact tussen de revalidatiearts, zorgprofessionals, wmo-consulenten en de cliënt is daarom van groot belang. Naast het publiceren van de brochure wordt met VNG en VWS samengewerkt in het realiseren van een bredere aanpak voor verbetering van de bestaande uitvoeringspraktijk.
Lokaal aan de slag
Met deze brochure kunt u bij uw gemeenten in gesprek over hoe het hulpmiddelen beleid is geregeld. Kijk bijvoorbeeld of er goede afspraken zijn gemaakt voor het aanvragen en toekennen van complexe zorgvragen.
Link naar Brochure Toegang tot hulpmiddelen complexe hulpvragen (pdf) /2018-08-28
Bron: www.iederin.nl