Digitale toegankelijkheid

PMB Eersel lanceert nieuwe website!


Tijdens de Week van de Toegankelijkheid (5 t/m 9 oktober 2020) heeft het Platform voor Mensen met een Beperking gemeente Eersel (PMB Eersel) haar nieuwe website gelanceerd. Op deze manier doet de stichting mee aan de Week van de Toegankelijkheid.

De puntjes moeten nog op de i gezet worden. Daar hebben wij jouw hulp bij nodig.

Neem eens een kijkje op deze nieuwe website.
Laat ons weten wat je ervan vindt.

Stuur een mail met jouw verbeterpunten naar pmbeersel@gmail.com.

Lopende verbeterpunten onder andere:

  1. De toetsenbordnavigatie:
    De toetsenbordnavigatie van het menu toegankelijkheid (rechtsboven) werkt  alleen in combinatie met de Toegankelijk-voorkeuren op de computer, tablet, laptop en dergelijke.
    Beide moeten geactiveerd zijn, oftewel moeten “aangezet” zijn. Ga naar Instellingen – Toegankelijkheid/accessibility op de computer.
  2. Zoekfunctie: het zoekwoord moet vetgedrukt weergegeven worden.
  3. I-teken van informatie naast het toegankelijkheid menu met link naar uitleg hierover.

Alvast dank voor jouw reactie.

www.pmbeersel.nl

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, óók mensen met een beperking, volledig gebruik kunnen maken van websites en apps. Dat iedereen online volledig mee kan doen.

Iedereen moet informatie die op websites of in apps te vinden is, kunnen lezen of beluisteren.

Iedereen moet gebruik kunnen maken van diensten die via het internet aangeboden worden.
Zoals, online je rijbewijs verlengen, je belastingaangifte indienen, iets kopen in een webwinkel, online vergaderen, samen beeldbellen, online een bibliotheekboek reserveren of een maaltijd bestellen.

Voor wie is digitale toegankelijkheid belangrijk?

Voor iedere websitebezoeker of app-gebruiker is het belangrijk dat websites en apps volledig toegankelijk zijn. Want een toegankelijke website of app verhoogt voor iederéén het gebruiksgemak.
Maar digitale toegankelijkheid is echt noodzákelijk voor mensen met een beperking.

Wat hebben mensen met een beperking nodig?

Wat mensen met een beperking nodig hebben, om goed gebruik te kunnen maken van een website of app, verschilt per beperking.

1. Visuele beperking (blinden, slechtzienden en kleurenblinden):

Ondersteuning voor voorleessoftware, met toetsenbord kunnen navigeren (i.p.v. met de muis), tekst kunnen vergroten, goed kleurcontrast, alternatieve teksten voor afbeeldingen, lineaire en logische opmaak.

2. Auditieve beperking (doven en slechthorenden):

Ondertiteling of transcriptie bij video, lineaire en logische opmaak, eenvoudig Nederlands.

3. Mensen met een beperkte handfunctie:

Met toetsenbord kunnen navigeren of spraaknavigatie, ruimte om invoervelden heen, grote, aanklikbare acties.

4. Verstandelijke/cognitieve beperking:

Rustige vormgeving, duidelijke en logische navigatie, eenvoudig Nederlands.

5. Mensen met autisme of dyslexie:

Rustige vormgeving, eenvoudige en korte zinnen.

Meer info: www.iederin.nl.

Online overleg of bijeenkomsten?

Maak het toegankelijk voor iedereen!

Door de coronacrisis werken, leren en recreëren we noodgedwongen veel op afstand en online.
Hoe zorg je dat mensen met een beperking ook mee kunnen doen aan een online vergadering?

We geven vier basistips om je online bijeenkomst of overleg toegankelijk te maken voor iedereen.

1. Begrijpelijke taal:

In Nederland zijn ruim twee miljoen laaggeletterden en mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Deze mensen hebben baat bij begrijpelijke taal. Veel mensen vinden het prettig wanneer je geen moeilijke woorden gebruikt, zoals afkortingen of vaktermen.
Spreek rustig en vermijd ‘dure’ of lange woorden. Spreek in korte zinnen.

2. Gebarentolk:

In de meeste platforms kun je een gebarentolk als deelnemer toevoegen aan de online vergadering. De deelnemer die de gebarentolk nodig heeft, kan meestal zelf de tolk ‘vastpinnen’ en groter in beeld zien. Zo kan hij of zij de vertaling naar Nederlandse Gebarentaal beter aflezen.

3. Schrijftolk of re-speaker:

Bij videovergaderingen kun je een schrijftolk of re-speaker inzetten.
Een schrijftolk zet het gesproken woord om via een speciaal toetsenbord.
Een re-speaker spreekt dat wat gezegd wordt nog eens rustig en duidelijk na. Een re-speaker doet dat via spraakherkenning.
Een schrijftolk kan worden ingezet op tolkuren van een persoon of een organisatie met tolkuren. Heb je geen tolkuren? Dan moet je de schrijftolk net als de re-speaker zelf betalen.
Zowel de schrijftolk als de re-speaker kunnen live de tolktekst produceren via Text on Tap. Text on Tap projecteert de tolktekst via een apart linkje of over het beeldscherm heen. 

4. Audiodescriptie:

Een videovergadering maak je voor blinde en slechtziende mensen toegankelijk door visuele informatie te beschrijven met gesproken woorden. Wanneer je bijvoorbeeld een foto of dia laat zien in de vergadering, beschrijf dan wat er te zien is en lees de tekst voor.
Soms kan het prettig zijn dat een nieuwe spreker eerst even zijn naam (en functie) noemt voordat hij of zij begint met spreken. 

  1.  
Jongen met verstandelijke beperking met iPad op schoot

Jongen met verstandelijke beperking met iPad op schoot
Bron: Ieder(in)

Een online vergadering. Een laptop met 4 gezichten van deelnemers aan de vergadering.

Online vergadering
Bron: iBestuur online Beeld: Veron Wormeester


ANBI

Fiscaal nr. ANBI: 8059 87 071 
KvK-nummer: 410 94 259

© PMB Eersel Alle rechten voorbehouden. Ondersteund door Reclamestudio Digi-Z.