Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, óók mensen met een beperking, volledig gebruik kunnen maken van websites en apps. Dat iedereen online volledig mee kan doen.
Iedereen moet informatie die op websites of in apps te vinden is, kunnen lezen of beluisteren.
Iedereen moet gebruik kunnen maken van diensten die via het internet aangeboden worden.
Zoals, online je rijbewijs verlengen, je belastingaangifte indienen, iets kopen in een webwinkel, online vergaderen, samen beeldbellen, online een bibliotheekboek reserveren of een maaltijd bestellen.
Voor iedere websitebezoeker of app-gebruiker is het belangrijk dat websites en apps volledig toegankelijk zijn. Want een toegankelijke website of app verhoogt voor iederéén het gebruiksgemak.
Maar digitale toegankelijkheid is echt noodzákelijk voor mensen met een beperking.
Wat mensen met een beperking nodig hebben, om goed gebruik te kunnen maken van een website of app, verschilt per beperking.
Ondersteuning voor voorleessoftware, met toetsenbord kunnen navigeren (i.p.v. met de muis), tekst kunnen vergroten, goed kleurcontrast, alternatieve teksten voor afbeeldingen, lineaire en logische opmaak.
Ondertiteling of transcriptie bij video, lineaire en logische opmaak, eenvoudig Nederlands.
Met toetsenbord kunnen navigeren of spraaknavigatie, ruimte om invoervelden heen, grote, aanklikbare acties.
Rustige vormgeving, duidelijke en logische navigatie, eenvoudig Nederlands.
Rustige vormgeving, eenvoudige en korte zinnen.
Meer info: www.iederin.nl.