Informatie voor ondernemers, jou en mij

Praktische tips

Praktische tips

Tips voor mensen met een beperking en hun naasten over diverse onderwerpen, zoals reizen, meldpunten, vervoer.
Ook tips voor mensen over de omgang, hoe werk ik samen enzovoort met een persoon met een beperking.

Het NATIONALE ZORGNUMMER- Zorgen over zorg, ondersteuning en participatie?
Logo Nationale Zorgnummer 0900 23 56 78 0

Bij het Nationale Zorgnummer nemen we uw vragen en zorgen over zorg, ondersteuning en participatie heel serieus. U krijgt heldere antwoorden waarmee u vooruit kunt. En met uw vragen en ervaringen helpt u ons, de organisaties achter het Nationale Zorgnummer, op te komen voor uw belangen. Bel of mail of neem deel aan een van de meldacties.

Het Nationale Zorgnummer is een initiatief van Ieder(in), Landelijk Platform GGz en Patiëntenfederatie NPCF. Samen met onze partnerorganisaties, geven wij mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben een stem én een steun in de rug.

www.nationalezorgnummer.nl 

Link naar het filmpje op YouTube.

MELDPUNT Ieder(in) – Voor vragen of probleem die te maken heeft met je beperking?

Heb je een vraag of probleem die te maken heeft met je beperking? Stuit je bijvoorbeeld op problemen bij je aanvraag van voorzieningen voor thuis, op school of op het werk? Of stuit je op een ander probleem dat je belemmert om gewoon als ieder ander mee te kunnen doen? Dan  kun je terecht bij het Meldpunt Ieder(in).

Het meldpunt van Ieder(in) is telefonisch bereikbaar op:

  • Dinsdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
  • Donderdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
  • Vrijdag: 10.00 – 12.00 uur

Het telefoonnummer is 085 – 400 70 22.
Je kunt het meldpunt ook mailen: meldpunt@iederin.nl.

Verder op weg helpen

De medewerkers van het Meldpunt Ieder(in) helpen je verder op weg. Ze zijn goed op de hoogte van de wet- en regelgeving. Ze weten goed welke rechten je hebt (en welke niet) en bij welke instantie je moet aankloppen. Ook kunnen ze je advies geven over het indienen van een bezwaar of een klacht.

Belangrijke signalen

Ieder(in) registreert alle vragen en problemen die bij het meldpunt binnenkomen: “We doen dat volgens de regels van de privacywet (kan ook anoniem). Knelpunten en problemen die mensen in het dagelijks leven tegenkomen, zijn voor ons belangrijke signalen. Deze signalen gebruiken wij anoniem in onze lobby. Je kunt het meldpunt daarom ook bellen als je alleen iets wilt melden.”

Alle levensterreinen

Mensen met een beperking of chronische ziekte moeten kunnen rekenen op zorg en ondersteuning op maat en ze moeten vrij kunnen kiezen hoe ze willen wonen, leren, werken, reizen en recreëren. Het meldpunt van Ieder(in) staat daarom open voor vragen en signalen die te maken hebben met alle levensterreinen.

www.iederin.nl/stel-je-vraag/

MEEDOEN: Diverse tips voor iedereen ( ook ondernemers), zodat iedereen mee kan doen

In Nederland vinden we dat iedereen moet kunnen meedoen aan onze samenleving. Maar dat is helaas niet altijd het geval. Mensen met een handicap lopen regelmatig letterlijk en figuurlijk tegen obstakels aan.
In ons land hebben ruim 2 miljoen mensen één of meer handicaps. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening.

→ Verplaats je eens in iemand met een handicap
→ Adviezen en ervaringen van mensen met een beperking
→ Tips voor toegankelijke gebouwen
→ Assistentiehond mag mee
→ Het VN-verdrag Handicap is niet vrijblijvend
→ Over de campagne Meedoen met een handicap

Meedoen met handicap is nog niet vanzelfsprekend

Door hun handicap is werken, sporten, boodschappen doen en een terrasje pakken niet vanzelfsprekend. Omdat de winkel niet toegankelijk is met een rolstoel. Of omdat ze een website niet kunnen lezen of de gesproken teksten op het internet niet kunnen horen. Of omdat ze niet serieus worden genomen. Bijvoorbeeld als een ober hen niet aanspreekt, maar de begeleider.

Tips om mensen met een beperking te helpen

Hoe we daar met zijn allen aan kunnen werken, lees je op de website zeteenstreepdoordiscriminatie.nl  (link naar deze website) deze site. Er staan tips op over hoe je lichamelijke én sociale drempels kunt voorkomen of wegnemen. En je kunt adviezen lezen van mensen met een handicap. Dat zijn Eva, Derk, Helma, Leroy, Lonneke en Thomas.

www.zeteenstreepdoordiscriminatie.nl

OP REIS : De Blauwe Gids biedt mensen met een beperking een onbezorgde vakantie!

Bent u op zoek naar een aangepaste vakantie? De Blauwe gids helpt u de juiste keuze te maken uit het brede aanbod!  In de Blauwe gids vindt u 100 pagina’s A4 vakantieplezier met: 

  • reisorganisaties gespecialiseerd in aangepaste vakanties
  • aangepaste accommodaties in binnen- en buitenland
  • leuke reistips en reisverhalen van mensen met een beperking

En verder uitgebreide informatie over:

  • vrijwilligers die de aangepaste reizen mogelijk maken
  • financiën (inclusief persoonsgebonden budget)
  • verzekeringen
  • toegankelijkheid van accommodaties
De Blauwe Gids; kwaliteit gewaarborgd

De Blauwe Gids is een uitgave van de NBAV, de Nederlandse Branchevereniging Aangepaste Vakanties. De NBAV-leden organiseren individuele reizen, groepsreizen of vakanties in aangepaste accommodaties.Toegankelijkheid, rolstoelgeschiktheid, verzorging en verpleging zijn bij de leden van de NBAV perfect geregeld. De NBAV hanteert een eigen keurmerk, dat de door de vereniging nagestreefde hoge kwaliteit garandeert. U kunt heerlijk en onbezorgd genieten. 

www.deblauwegids.nl

OP REIS : Reistips voor personen met een beperking

Reizen door mensen met een handicap ook wel ‘’begeleide reizen of toegankelijke reizen’’ genoemd, is in opkomst. De reisindustrie is zich steeds meer bewust van de behoeften van reizigers met een beperking en biedt steeds meer diensten en accommodaties aan die geschikt zijn voor deze reizigers. Ook is er ondertussen een enorme hoeveelheid informatie beschikbaar over begeleide en toegankelijke reizen. Veel van deze informatie is samengesteld en afkomstig van ervaringen van reizigers met een beperking zelf.

Ondanks dat de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte garandeert dat personen met een handicap ook bij reizen gelijk behandeld dienen te worden, is dit voor personen met een handicap helaas nog niet altijd het geval. Dit zien we ook en vooral in het buitenland waar de toegankelijkheidsregels sterk verschillen en niet altijd even duidelijk zijn. Dit met gevolg dat reizigers met een beperking vaak geconfronteerd worden met onder andere ontoereikende faciliteiten, vooroordelen, verkeerde en/of onduidelijke informatie en vaak hogere prijzen dan andere niet gehandicapte reizigers.

Ook moeten we niet vergeten dat de behoeften van elk persoon met een beperking anders is, een persoon met een handicap is namelijk niet gelijk aan alle andere personen met een handicap. Er zijn namelijk net zoveel verschillende handicaps als dat er personen met een handicap zijn. Reizigers met een beperking kunnen daarom tegen veel verschillende lastigheden aanlopen zoals het vinden van een geschikte hotel, vlucht en huurauto (link naar visum.com “waar moet je opletten bij autoverhuur in het buitenland).

De volgende tips en bronnen zijn opgesteld om reizigers met een handicap en hun metgezellen te helpen aan een onbezorgde vakantie zonder beperkingen:

Reistips voor personen met een beperking:
    1. Bel altijd vooruit

      Dienstverleners zijn in de meeste gevallen wettelijk verplicht om reizigers met een speciale behoeften tegemoet te komen. Vaak hebben deze dienstverleners wel tijd nodig om deze regelingen te treffen. Het is daarom handig om al bij het reserveren aan te geven wat de behoeften zijn en de reisorganisatie ruim 48 uur voor aankomst te bellen om te controleren of er voldaan is aan jouw verzoeken.

    2. Verstrek genoeg informatie

      Wees duidelijk bij het beschrijven van jouw beperking en/of handicap. Niet alle reisorganisaties zijn bekend met de “jargon” van toegankelijke reizen of begeleide reizen, ook zijn ze mogelijk ook niet bekend met de medische termen. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk details door te geven, denk hierbij aan wat wat je wel kan/ mag en en niet kan/ mag. Maak het vooral niet minder belangrijk en verstrek zoveel mogelijk informatie. Hoe meer informatie een reisorganisatie heeft hoe beter ze je kunnen ontvangen. Mochten er bepaalde beloftes worden gedaan door deze reisorganisaties, zorg dan dat dit schriftelijk bevestigd wordt. Zo heb je die gemaakte afspraken/ beloftes op papier en kan er ook geen sprake zijn van miscommunicatie.

    3. Bespreek de reis vooraf met je arts

      Jouw arts is bekend met jouw beperking en kan vaak maatregelen voorschrijven zoals hoe om te gaan met een lange vlucht, beperkte medische faciliteiten, het niet beschikbaar zijn van medicijnen op recept en andere mogelijke valkuilen. Door het bespreken is jouw arts er ook meteen van op de hoogte dat jij op vakantie gaat.

    4. Zorg in het buitenland

      Reis met een verklaring van jouw arts, bij voorkeur op briefpapier, over jouw toestand, medicijnen, mogelijke complicaties, speciale behoeften en andere relevante informatie. Zorg ervoor dat je een nummer hebt waar jouw arts (of een andere medische professional) op elk uur van de dag in een noodsituatie bereikt kan worden. Zorg daarnaast ook dat jouw medische waarschuwings informatie zich op plaats bevindt die makkelijk te vinden en in buurt is van jouw identificatie. Het is ook handig dat je goed op voorhand weet hoe het zit als je in het buitenland zorg nodig hebt. Niet alleen waar je terecht kan maar ook of je zorgverzekering die buitenlandse zorg vergoed. Mogelijk zijn er bepaalde voorwaarden en/ of eisen van toepassing.

    5. Zorg voor voldoende medicijnen

      Het is handig om altijd iets meer medicijnen mee te nemen dan nodig is, de experts adviseren minimaal 1 extra compleet pakket aan medicatie. Neem de medicijnen mee in originele verpakkingen en bewaar deze in je handbagage. Vergeet ook niet vooraf een medische verklaring aan te vragen bij de apotheek, mogelijk dat sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet en niet toegestaan zijn in het buitenland.

    6. Controleer vaccinatieadvies

      Het is verstandig om het vaccinatieadvies op te vragen van betreffende land, dit omdat je misschien wel extra vatbaar bent voor infectieziekten. Dit kan via de website www.zorgverzekeringsanalyse.nl

    7. Zorg voor contactgegevens van naasten en/ of familie

      Zorg altijd dat je de gegevens van de te bereiken personen in noodgevallen bij je hebt. Laat deze personen ook weten dat je op reis gaat en dat zij je contactpersoon in geval van nood zijn. Noteer deze gegevens ook bij de reisorganisatie waar je mee reist en accommodatie waar je verblijft.

    8. Zorg voor een goede reis- en annuleringsverzekering

      Controleer op voorhand of jouw hulpmiddelen wel verzekerd zijn. In sommige gevallen zijn vliegmaatschappijen voor een deel aansprakelijk voor de schade aan een hulpmiddel tijdens een reis. Maar mocht je reizen met een ander vervoermiddel of in land van bestemming schade hebben dan is het fijn om hier ook verzekerd voor te zijn.

    9. Hulphond of blindengeleidehond

      Mocht je een hulphond of blindengeleidehond meenemen op reis, zorg dan dat je in bezit bent van de juiste documenten.

    10. Op het vliegveld

      Neem 48 uur van te voren contact met de luchtmaatschappij om de gewenste assistentie aan te vragen. Wees op de dag van vertrek ruim op tijd voor jouw vlucht om in te checken, door de beveiliging heen te komen en de gate te bereiken. Houd rekening met twee uur voor een vlucht binnen de EU aan en drie uur voor een vlucht buiten de EU.

    11. In het vliegtuig

      Vraag bij landing aan je stewardess hoe de service is geregeld bij aankomst en hoe vertrek moet verlopen.

Heb jij nog tips die we gemist hebben laat deze dan achter op VisumVoor.com.

Bron: VisumVoor.com (Online, veilig en betrouwbaar uw visum aanvragen)

 
ROLSTOELTOEGANKELIJKHEID : Hoe makkelijk het mis kan gaan… en hoe u dat kunt voorkomen
Het NIRT

Het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid stelt zich ten doel Nederland rolstoeltoegankelijk te maken, zodat rolstoelers onbelemmerd en gelijkwaardig ‘meedoen’ in de maatschappij.

De regelgeving over rolstoeltoegankelijkheid in het Bouwbesluit en de criteria voor het certificaat Woonkeur of ITS-keurmerk, bieden geen garantie dat een pand of de openbare ruimte ook daadwerkelijk handig te gebruiken is door rolstoelers. Vaak worden belangrijke details vergeten. Niet bewust of uit onwil, maar gewoon omdat de specifieke expertise op het gebied van rolstoeltoegang onvoldoende is.

De deskundigen van het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid brengen die expertise vanuit hun professionele achtergrond én persoonlijke ervaring mee. En voorkomen dus vervelende verrassingen die geld kosten, ongemak veroorzaken, aansprakelijkheidsrisico en imagoschade opleveren.

Voor meer informatie: www.rolstoeltoegankelijkheid.nl

Link naar brochure: Hoe makkelijk het mis kan gaan…en hoe u dat kunt voorkomen (uitgave NIRT)

WERKEN & GEHOOR : hoorWERKwijzer.nl “Werken en gehoor” of “werken met een verminderd gehoor”! Dat roept soms vragen op.
Hoor Werkwijzer
Welkom op de hoorWERKwijzer

‘Werken en gehoor’ of ‘werken met een verminderd gehoor’! Dat roept soms vragen op. In deze keuzewijzer tref je onafhankelijke informatie aan. En waar handig wijzen wij je de weg richting andere organisaties.

Informatie die voor jou interessant is, kun je aanvinken en wordt dan voor je toegevoegd aan ‘Mijn Overzicht’. Dit overzicht kun je naar jezelf mailen. Niet alleen om nog eens , op je gemak na te  lezen, maar vooral om te delen met je werkgever of je collega’s.

Link naar hoorWERKwijzer op https://hoorwerkwijzer.nl 
WONEN: Goed wonen voor iedereen
Man in rolstoel staat onderaan de trap van een woning en kijkt omhoog

Er is website gelanceerd met informatie over wonen met een beperking: www.goedwonenvooriedereen.nl (link naar website goedwonenvooriedereen.nl). De website is bedoeld voor iedereen die het wonen van mensen met een beperking wil verbeteren.

De lokale en regionale belangenbehartigers van mensen met een beperking zijn dus een belangrijke doelgroep. De website maakt duidelijk waar het bij goed wonen om gaat. Zoals: Kan je zelf kiezen waar je gaat wonen en met wie? Is de woning en buitenruimte bruikbaar en goed toegankelijk? Is de woning betaalbaar? Voel je je veilig en geaccepteerd in de buurt?


Sneltest

Voor plaatselijke belangenbehartigers is met name de sneltest op de site belangrijk, zegt Anneke van der Vlist beleidsmedewerker wonen van Ieder(in). “Plaatselijke belangenbehartigers kunnen die test laten invullen door hun achterban. Ze krijgen dan een beeld van de problemen die spelen.” “Zo kan bijvoorbeeld aan het licht komen dat er een groot gebrek aan betaalbare toegankelijke woningen is, dat woningaanpassingen niet vergoed worden of dat de brandveiligheid een probleem is. De belangenbehartigers kunnen hierover dan in gesprek gaan met de gemeente, huurdersorganisaties of een woonadviescommissie.”  

De test kan overigens ook gewoon door een individuele bewoner worden ingevuld. De bewoner krijgen bovendien tips voor het aankaarten van problemen.

Actieplan

De website is een gezamenlijk initiatief van Ieder(in), de NPCF en het Landelijk Platform GGz. Op de site staat ook het gezamenlijke 10 punten-plan om knelpunten in het wonen aan te pakken. En ook de rapporten die de organisaties over wonen hebben uitgebracht, zijn er te vinden. 

Meer over Wonen (link naar naar Thema’s op website Iederin)

www.iederin.nl

 

VAKANTIE: Overzicht aangepaste vakantieparken (bungalows) in Nederland voor mensen met een beperking.

Op www.bungalowparkoverzicht.nl/mindervaliden-bungalows/ vindt u een overzicht van alle aangepaste vakantieparken in Nederland voor mensen met een beperking.

De link verwijst u naar de pagina waar alle  zorgbungalows in Nederland verzameld zijn.

Bungalows met faciliteiten speciaal voor o.a.

  • mensen met: een visuele beperking;
  • Astma en COPD; 
  • een fysieke (of geestelijke) beperking, die hierdoor slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten; een zorgwens;
  • een nierbeschadiging (nierdialyse);
  • een glutenvrij dieet.
Link naar www.bungalowparkoverzicht.nl/mindervaliden-bungalows/
VALLEN & OPSTAAN: Instructiekaarten hoe op te staan na een val met of zonder hulp
Instructie hoe op te staan met een stoel

Eerder schreven we over ons ZonMw project over opstaan als je thuis gevallen bent. Hoe pak je dat aan als je alleen bent? Hoe kom je van de grond met hulp van je partner of andere mantelzorger? Maar ook: hoe bereid je je voor op zo’n vervelend moment?

Uiteraard begint het met het nadenken over het verminderen van het risico op vallen, maar het is ook goed om nu al na te denken over wat je in huis hebt (mocht je onverhoopt toch vallen). En ook waar je in huis het meeste risico loopt om te vallen. Het kan ook verstandig zijn dit met je fysio- of ergotherapeut te bespreken en zelfs te oefenen. Die weet vaak welke manier van opstaan het beste bij jou past.

Om je hierbij te helpen maakten we “valkaarten” en “instructiekaarten”. Je kunt ze als PDF vinden onder het kopje Ik wil beter opstaan na een val.

Download dus nu (!) al deze kaarten:

Print ze uit, dan heb je ze klaarliggen voor het geval dat je ze nodig hebt.

ZonMW

 

 

www.scouters.nl

 

Dit project werd gefinancierd door ZonMw in het kader van creatieve oplossingen tijdens COVID-19 periode, tijden waarin het moelijker is om professionele hulp te krijgen als je gevallen bent.

 

VERVOER: Handboek Vervoer voor mensen met een beperking. Informatie over het openbaar vervoer, parkeren, aanvraag rolstoel.

Het handboek geeft informatie over openbaar vervoer, parkeren, privévervoer, aanvraag rolstoelen, scootmobielen, vervoer van en naar werk of opleiding, zelf autorijden etc. Zie Wat doet PMB – projecten – vervoer. Directe link naar pagina Vervoer.

ZELFREDZAAMHEID: Special Support Magazine
Man in rolstoel staat onderaan de trap van een woning en kijkt omhoog

Support Magazine verschijnt nu ook digitaal! In deze online editie bieden we, naast de vertrouwde artikelen over leven, wonen en werken met een lichamelijke beperking, ook de mogelijkheid om filmpjes te laten zien en meteen te kunnen doorlinken naar de site van bijvoorbeeld die mooie fiets, gave aangepaste auto, instelbare rolstoel, innovatieve prothese, unieke manier van wonen of dat handige hulpmiddel voor onder de douche. We bijten het spits af met onze special rondom Zelfredzaamheid. De juiste hulpmiddelen dragen namelijk enorm bij aan het zelfredzaam voelen. Benieuwd naar de artikelen? Lees dan snel verder!


ANBI

Fiscaal nr. ANBI: 8059 87 071 
KvK-nummer: 410 94 259

© PMB Eersel Alle rechten voorbehouden. Ondersteund door Reclamestudio Digi-Z.