De woordvoerder van Ieder(in) is aan het vertellen tijdens een uitzending van KASSA

In de media: lange wachttijden en onbetrouwbaar vervoer bij Valys

Lange wachttijden, te laat worden opgehaald of helemaal niet. Mensen met een beperking die afhankelijk zijn van Valys om zelfstandig te kunnen reizen, ondervinden nog steeds grote problemen. Ieder(in) liet weten in het tv-programma KASSA dat dit echt niet langer zo kan. Er moet snel iets aan gedaan worden, anders komen mensen de deur niet meer uit.

Problemen bij Valys

Valys is er voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die sociaal-recreatieve uitstapjes buiten de eigen regio willen maken. Voor mensen met een beperking is Valys vaak de enige mogelijkheid om zelfstandig te reizen. Er is ook geen goed alternatief. Want het OV is vaak onvoldoende toegankelijk of niet beschikbaar in de nabije omgeving.

Het feit dat mensen door lange wachttijden en onbetrouwbaar vervoer soms zelfs besluiten geen gebruik meer te maken van Valys, wijst erop dat het hier niet meer gaat om incidenten, maar een fundamenteel probleem.

Mobiliteit is geen gunst, maar een recht

Een concert bezoeken, naar de sportschool gaan of naar een verjaardag van een familielid gaan. Het lijkt wel alsof we in Nederland zeggen, dat dit een gunst is. Maar dat is het helemaal niet. Het is een recht om je leven zo zelfstandig mogelijk in te richten. Zo staat het ook in het VN-verdrag Handicap. En wanneer deze dienstverlening faalt, worden mensen buitengesloten.

Problemen met chauffeurs

Dit probleem bij Valys is helaas niet nieuw. Het speelt al jaren. En niet zijn er alleen bij Valys-vervoer problemen. Maar ook in het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer in gemeenten, het is overal hetzelfde verhaal.

Er is een tekort aan chauffeurs en het taxivervoer kan met de huidige tarieven alleen dekkend worden uitgevoerd als er zoveel mogelijk ritten worden gecombineerd met andere gebruikers. En dit kan weer leiden tot onzekerheid over de tijd waarop je opgehaald of teruggebracht wordt.

Meldpunt Ieder(in)

Valys spant zich in om verbeteringen door te voeren, maar het is gewoon niet genoeg. Dat blijkt ook uit de vele klachten die Ieder(in) binnen krijgt bij het meldpunt.

Het ministerie van VWS heeft als opdrachtgever de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede dienstverlening voor alle Valys-gebruikers, ongeacht de marktomstandigheden. Het is een complexe puzzel die gelegd moet worden. Want je wil ook niet chauffeurs weghalen bij andere doelgroepen die met tekorten kampen, zoals in het leerlingenvervoer en Wmo-vervoer.

Er moeten dus structurele maatregelen worden genomen. En de Minister is daarbij als eerste aan zet.

Ga naar de uitzending van KASSA

Op zaterdag 7 september was er veel aandacht voor de problemen bij Valys in zowel een reportage als in een studiogesprek.

Terugkijken kan via deze website van KASSA: Klachten over taxivervoer van Valys: lang wachten en vertrouwen kwijt – Kassa – BNNVARA

De ondertitelde uitzending is terug te zien via deze link, het item over Valys begint bij 17 minuten. Kassa | NPO Start

Bron: www.iederin.nl / 11 september 2024