Logo Meldpunt van Iederin

De slagerij weigert mijn hulphond, mag dat?

Een slechtziende man nam contact op met het Meldpunt. Hij was heel blij met zijn nieuwe hulphond, die voor hem letterlijk deuren opende om weer naar buiten te gaan. Elke week bezocht de slagerij in zijn buurt, waar hij al jarenlang kwam. Maar tot zijn grote verbazing werd hij nu bij de deur gestopt en werd hem verteld dat zijn hulphond niet naar binnen mocht. Hij vroeg zich af of dit wel rechtvaardig was. Daarom nam hij contact op met het Meldpunt voor raad.

Bij het Meldpunt krijgen we vaak berichten van mensen die niet worden toegelaten omdat ze een hulphond bij zich hebben. Dit gebeurt in verschillende plaatsen, zoals winkels, hotels, restaurants of zorgcentra. Misschien zijn de regels hierover niet voor iedereen duidelijk, maar de Rijksoverheid overheid geeft op haar website aan wanneer een hulphond wel mee mag en wanneer een hulphond niet welkom is. Lees de regels over waar een hulphond wel en niet het naar binnen mag op Rijksoverheid.nl.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit meldt op haar website dat hulphonden vóór de toonbank van een slagerij, bakkerij of ijssalon meegenomen mogen worden. Bekijk de pagina Hulphonden of huisdieren toelaten in een restaurant, café of supermarkt op NVWA.nl.

Conclusie: Meneer mag met zijn assistentiehond naar binnen mits aangelijnd en vóór de toonbank.

Wat kun je doen als je er samen niet uitkomt?

Een discriminatieklacht indienen

Een assistentiehond mag volgens de wet niet worden geweigerd. Kom je er met de ondernemer, het schoolbestuur, je werkgever etc. toch niet goed uit, dan kun je een discriminatieklacht indienen. Dat kan bij een Antidiscriminatiebureau bij jou in de buurt. Zij kunnen je helpen en advies geven over wat je kunt doen. Je vind een overzicht van antidiscriminatiebureaus op discriminatie.nl.

Een kosteloos oordeel van het College van de Rechten van de Mens aanvragen

Je kunt je discriminatieklacht ook voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens. Je kunt dat eventueel samen doen met een antidiscriminatiebureau. Ga hiervoor naar het klachtenformulier op mensenrechten.nl.

Het College onderzoekt jouw discriminatieklacht aan de hand van de Wet gelijke behandeling chronische ziekte of handicap. De andere partij wordt ook bij het onderzoek betrokken. Het College behandelt je klacht in een openbare zitting. Het College oordeelt uiteindelijk of er sprake is van discriminatie en geeft een advies. Aanvragen van een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens is gratis.

Het advies van het College is niet bindend, maar wordt in de praktijk wel vaak opgevolgd. Het College publiceert alle oordelen op hun website. Je kunt de oordelen selecteren op ‘handicap of chronische ziekte’. Het aanvragen van een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens is gratis en je hebt er geen advocaat voor nodig.

Als ondanks het oordeel van het College voor de Rechten van Mens de discriminatie blijft doorgaan, dan kun je alsnog naar de rechter stappen. De rechter moet rekening houden met het oordeel van het College.


Ook een probleem of vraag?

Stuit je op problemen die te maken hebben met je beperking of chronische ziekte? Neem contact op met het Meldpunt van Ieder(in). De medewerkers van het meldpunt helpen je graag verder op weg met goede informatie of een goede doorverwijzing.

Let op: het Meldpunt van Ieder(in) kan niet actief ondersteunen bij het vinden van een individuele oplossing.

Bel 085 – 400 70 22 of mail naar meldpunt@iederin.nl

Maandag t/m donderdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur.

www.iederin.nl – 25 april 2024