Campagne Fonds Gehandicapten Wij zijn niet beperkt, Wij worden beperkt

Opvallende campagne Fonds Gehandicaptensport van start: ‘We zijn niet beperkt, we worden beperkt’

Vanaf donderdag 2 juni gaat de donatiecampagne van Fonds Gehandicaptensport van start met het thema: ‘We zijn niet beperkt, we worden beperkt’. Hierbij draait het om eerlijkheid in de sport. Er is nu geen eerlijke kans om gelijkwaardig aan de startstreep te verschijnen: de 1,7 miljoen mensen met een beperking worden, voordat er ook maar een sportieve uitdaging kan worden aangegaan, geconfronteerd met maatschappelijke barrières. Dat meldt Fonds Gehandicaptensport.

“Complexe regels met betrekking tot financiële tegemoetkoming zorgen dat sporten of bewegen bijna onmogelijk wordt. De sporter met een beperking is niet beperkt, maar wordt beperkt. Het is een obstakel race waarbij ieder opvolgende barrière hoger en complexer wordt.”

Verhogen sportparticipatie

Met de lancering van deze opvallende en krachtige donatiecampagne wil Fonds Gehandicaptensport laten zien dat sport voor iedereen toegankelijk moet zijn. En dat de uitgangspunten aan de start voor iedere sporter gelijk moeten zijn. Om dát te kunnen realiseren en daarmee de sportparticipatie voor mensen met een beperking te verhogen is het doel van deze campagne om zoveel mogelijk donaties op te halen. Zodat sport voor iedereen eerlijk wordt.

Het verhaal van Dianne

Dianne Vugts is één van de vier sporters uit deze campagne die al geruime tijd de strijd aan gaat met haar zorgverzekeraar. Altijd was Dianne actief en een fanatiek wielrenner en hardloper. Maar een val in de badkamer veranderde alles. Ze kreeg permanente pijn in haar been, werd 15 keer geopereerd, raakte depressief en dacht zelfs aan het einde van het leven. Totdat ze haar pijnlijke onderbeen liet amputeren. Een nieuw leven begon. En het liefst weer met sporten. Maar ze wordt beperkt doordat haar zorgverzekeraar geen hardloopprothese wil vergoeden. Ze vinden het overbodig, onnodig kostbaar en niet doelmatig. Volgens hen kan ze met haar reguliere prothese een hoog activiteitenniveau behalen en deed ze vóór de amputatie ook niet aan hardlopen. Dianne heeft daarom besloten om het juridisch aan te vechten.

“Ik ben helemaal gek op hardlopen, ook al mis ik mijn linker onderbeen. Maar die amputatie zie ik niet als mijn beperking. Mijn beperking is dat ik geen hardloopprothese vergoed krijg van de zorgverzekeraar. En ik niet kan rennen zonder…”, aldus Dianne.

YouTube filmpje: Maak sport eerlijk voor iedereen

Krachtige samenwerking

Creative agency TBWANEBOKO heeft in de afgelopen maanden deze opvallende en krachtige campagne voor Fonds Gehandicaptensport gemaakt. Samen met mediabureau dentsu Benelux, productiehuis CZAR Amsterdam (regisseur Philip de Longh), animatiebureau Ambassadors, Sonic Branding bureau Amp en fotografenduo Chris en Marjan, hebben ze afgelopen januari de handen ineengeslagen om voor Fonds Gehandicaptensport een donatiecampagne te ontwikkelen. Een unieke samenwerking, waarbij alle partijen belangeloos hun creativiteit, expertise en contacten in medialand inzetten om Fonds Gehandicaptensport beter op de kaart te zetten en zo de sportparticipatie voor mensen met een beperking te verhogen.

De campagne ‘We zijn niet beperkt, we worden beperkt’ zal zichtbaar zijn op de buitenkant van de Ziggo Dome, via televisie, online, social, print en out-of-home.

(Bron: Fonds Gehandicaptensport) – 2 juni 2022


ANBI

Fiscaal nr. ANBI: 8059 87 071 
KvK-nummer: 410 94 259

© PMB Eersel Alle rechten voorbehouden. Ondersteund door Reclamestudio Digi-Z.