Tropisch zwembad, waterpark vakantiepark De Vossenmeren, Lommel

Management De Vossemeren test toegankelijkheid van vakantiepark: “De glazen stonden te hoog in de kast”

Center Parcs Europa daagt elk jaar de 29 vakantieparken uit om met verbetervoorstellen te komen voor de gasten en de medewerkers. Bij De Vossemeren in Lommel werd dat een bijzondere uitdaging: het management werd er geblinddoekt en in een rolstoel gezet.
Met ‘Reinvent Center Parcs’ wil Center Parcs Europa medewerkers stimuleren om zelf met verbetervoorstellen te komen voor hun 29 vakantieparken.
“Wij vinden het heel belangrijk dat we gezamenlijk naar alle ontwikkelingen kijken binnen ons eigen park en voor Center Parcs”, zegt Ralf Scheffers, general manager van De Vossemeren in Lommel. “Wij willen vakanties aanbieden voor iedereen. Daarom is het belangrijk dat iedereen, en dus ook onze medewerkers, mee nadenken over hoe we ons als werkgever, maar ook als vakantiepark kunnen verbeteren.”
Miranda Willekens, Myriam Geerts en Silke Bonhomme werken samen al ruim 50 jaar bij De Vossemeren en raakten met hun verbetervoorstel tot in de finale in Parijs.
“Wij hebben een project opgezet voor gasten met een beperking, omdat het voor ons belangrijk is, dat elke gast hier een wauw-vakantie beleeft”, steekt Miranda Willekens van wal. “Dat gaat dan niet enkel over mensen in een rolstoel, maar ook over blinden en slechtzienden of mensen die doof(stom) zijn. Bovendien zal ook de vergrijzing straks maken dat er steeds meer gasten zullen zijn, die minder mobiel zijn en bepaalde aanpassingen nodig hebben.”

Blinddoek

Om het idee concreet vorm te geven, hebben de drie dames een bijzondere uitdaging op poten gezet.
“Wij hebben ons management geblinddoekt, al zittend in een rolstoel of met een lolly in de mond opdrachten laten uitvoeren in ons vakantiepark. Vooraf hadden zij een inschatting gemaakt van hoe De Vossemeren volgens hen scoort op toegankelijkheid. Op dat rapport stond een 7,7, maar na die belevingsdag daalde dat mooie cijfer naar 4,7. Er is dus nog werk aan de winkel”, lacht Miranda.
En die uitdaging hield het management een spiegel voor.
“Dat was aan de ene kant best wel confronterend”, zegt general manager Scheffers. “Maar aan de andere kant ook heel goed voor de bewustwording rond de mogelijke obstakels die mensen met een beperking ervaren, en hoe ver wij daar als park in staan. We moeten toegeven dat er nog punten zijn, waar echt wel kansen liggen om als vakantiepark nog inclusiever te worden. En daar willen we uiteraard graag werk van maken.”

Glazen

Zo heeft de belevingsdag aan het licht gebracht dat er in de centrale Market Dome nergens een bordje hangt, dat rolstoelgebruikers de weg wijst naar de bowling.
“Dat is dan ook meteen in orde gebracht”, vertelt Myriam. “Ook de kleedkamer voor mindervaliden in ons subtropisch zwembad is aangepast. De deur die met een automatische veer open- en dichtgaat, is vervangen. Je moet maar eens proberen met je rolstoel door zo’n deur te geraken. Ook in onze bungalow voor mindervaliden zijn er aanpassingen gebeurd. Daar stonden de glazen op het hoogste schap in de kast. Dat lijkt logisch, maar als je zelf in een rolstoel gaat zitten, ervaar je pas hoe onoverkomelijk dit is. Die glazen staan nu op een veiligere en beter bereikbare plek.”
Voor blinden en slechtzienden hebben de medewerkers ook een plattegrond op maat ontwikkeld.
“Dat idee hebben we gezien bij het Nederlandse pretpark De Efteling”, vertelt Silke. “Samen met het gespecialiseerde Nederlandse bedrijf Dedicon hebben we onze parkplattegrond vereenvoudigd en omgezet in braille. We hebben ook een versie voor mensen die slechtziend zijn, daar hebben we gewerkt met sterke kleurverschillen.”
Het projectvoorstel van De Vossemeren heeft dan wel niet gewonnen in Parijs, maar het heeft de vakantiegroep wel een spiegel voorgehouden.
“En dat is ook belangrijk, misschien nog belangrijker dan winnen”, stelt Miranda.

Goud en zilver

Toch ging De Vossemeren niet met lege handen naar huis. Voor het tweede jaar op rij pakt het vakantiepark de Rising Star.
“Dat is een trofee voor het vakantiepark dat de grootste stijging noteert in kwaliteit ten opzichte van vorig jaar. Ook in 2023 mochten we die Rising Star al mee naar huis nemen, die kwaliteit wordt bepaald aan de hand van klantenbeoordelingen. We zijn dus best wel trots”, zegt Ralph Scheffers van De Vossemeren.
Het goud of de ‘Village of Excellence award’ ging voor het tweede jaar op rij naar vakantiepark Terhills Resort in Lanklaar, Dilsen-Stokkem. Deze erkenning is gebaseerd op de miljoenen gasten die vorig jaar de Center Parcs parken hebben bezocht en hun feedback over service en kwaliteit.
Bron: 05-02-2024 Nieuwsblad – Miranda Gijsen